Zajęcia edukacyjne w ogrodzie

W naszej kampanii „Jedz lokalnie, myśl globalnie” mamy przyjemność pracować z nauczycielami oraz uczniami i uczennicami z Niepublicznej Specjalnej Szkoły Podstawowej Arka Noego w Katowicach. Poprosiliśmy panią mgr Beatę Górny o podzielenie się z nami wiedzą, w jaki sposób uczniowie i uczennice poznają świat dzięki wykorzystaniu ogrodu. Oto jej refleksje, dotyczące różnych przedmiotów lekcyjnych.
Edukacja polonistyczna i przyrodnicza W naszym szkolnym ogrodzie odbyły się zajęcia rozwijające umiejętności językowe i komunikacyjne. Celem zajęć było rozwijanie słownictwa biernego i czynnego uczniów, doskonalenie umiejętności opisywania przedmiotów oraz stosowania poprawnych form wypowiedzi.
Uczniowie i uczennice:
- opisywali rośliny, które zdobią nasz ogródek, próbowali zgadywać o jakiej roślinie mówią koledzy i nauczyciel.
- budowali zdania bazujące na określeniu przeznaczenia ziół i warzyw. Ich zadaniem było określenie kształtu, koloru, zapachu, smaku. Stosowali określenia dotyczące położenia przedmiotów względem siebie i innych np.: obok, za.
- odszukiwali nazwy warzyw i owoców umieszczone na skrzynkach, odczytywali je - doskonalenie czytania.
- dopasowywali nazwę do obrazka, zapisywali nazwę w zeszycie - doskonalenie czytania i pisania.
- układali z rozsypanki wyrazowej zdania dotyczące ogródka i uprawianych warzyw
- tworzyli opisy
Edukacja przyrodnicza
Uczniowie i uczennice:
- poznawali różne sposoby sadzenia roślin: nasiona, sadzonki, cebule.
- poznawali w sposób praktyczny cykl rozwojowy rośliny
- prowadzili obserwacje przyrodnicze
- dowiedzieli się na czym polega praca ogrodnika
- poznali zasady zdrowego odżywiania się
- opracowali piramidę żywieniową
- poznali znaczenie owadów w ogródku
- spotkali się z pszczelarzem, poznali jego pracę
Edukacja matematyczna
Uczniowie i uczennice:
- Odmierzali odcinki
- Przeliczali np. poziomki, pomidory na krzaczkach, listki
- Układali zadania tekstowe
Edukacja plastyczna i techniczna / usprawnianie manualne
Uczniowie i uczennice:
- Przygotowywali skrzynki: czyścili, zabezpieczali deski olejem
- Bawili się ziemią, kopali, sadzili, siali
- Rysowali, malowali, wyklejali warzywa i owoce
- Wspólnie przygotowywali soki, sałatki, piekli ciasteczka (obierali, kroili, itp.)
Podczas omawiania lektury „Tajemniczy ogród” w klasie 5., dzięki pracy w ogrodzie dzieciom było łatwiej wyobrazić sobie rośliny i warzywa, które uprawiała bohaterka i mogły same przez chwilę poczuć się jak bohaterki książki. Dzięki sadzeniu roślin, dziewczynki mogły usprawniać swoje ręce, doskonalić chwyt pęsetowy. Uczyły się nazw roślin i ćwiczyły deklaracje sadzonek. Często powtarzając nazwy oraz procesy rozwoju, poszerzyły i utrwaliły nowe słownictwo. Doświadczyły umiejętności wydobywania zapachu ziół i chętnie tłumaczą innym, jak to robić.