Wieloletni program polskiej pomocy - stanowisko NGO

20. marca Rada Ministrów przyjęła „Wieloletni program współpracy rozwojowej na lata 2012-2015" przygotowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Grupa Zagranica, platforma 61 polskich organizacji pozarządowych zaangażowanych we współpracę rozwojową, wspieranie demokracji, pomoc humanitarną oraz edukację globalną, wydała komunikat w tej sprawie. Polska Zielona Sieć jest członkiem Grupy Zagranica.
20. marca Rada Ministrów przyjęła „Wieloletni program współpracy rozwojowej na lata 2012-2015" przygotowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.W trakcie procesu konsultacyjnego Grupa Zagranica wielokrotnie zwracała uwagę na niską jakość tego dokumentu i jego zasadnicze braki oraz proponowała uzupełnienia do jego treści. Jednak nasze postulaty zostały w zdecydowanej większości odrzucone, a sam proces konsultacji tekstu z partnerami poddaje w wątpliwość deklarowaną wolę administracji rządowej do partnerskiej współpracy z sektorem pozarządowym.
Wieloletni program współpracy rozwojowej na lata 2012-2015 to dokument o kluczowym znaczeniu, który pozwala na perspektywiczne planowanie działań realizowanych w ramach współpracy rozwojowej, czyli de facto na zaplanowanie wydatkowania około 4,5 mld PLN z budżetu państwa. Program obejmuje 4 lata, a co roku Polska wydaje na wpłaty do wielostronnych funduszy pomocowych i na pomoc bilateralną ponad 1,1 mld PLN.
Tym samym trudno zrozumieć, dlaczego w przyjętym Programie nie pojawiają się ani konkretne cele, ani rezultaty, które miałyby określać co chcemy osiągnąć poprzez udzielanie pomocy rozwojowej i na jakie trwałe zmiany w krajach najuboższych wydajemy tak duże środki. W dokumencie brak podstawowych informacji, które pozwoliłyby w 2015r. ocenić skuteczność wydatkowania pieniędzy polskich podatników na wsparcie najbiedniejszych.
Program został opracowany z uwagi na konieczność wypełnienia zapisów uchwalonej we wrześniu 2011 r. ustawy o współpracy rozwojowej. Wieloletnie programowanie pomocy jest powszechną praktyką na całym świecie, pozwala zaplanować i określić cele współpracy rozwojowej wspólnie z ekspertami i interesariuszami oraz przedstawicielami krajów partnerskich, co nie zostało wykorzystane w Polsce.
Otwarty proces tworzenia programu rozpoczął się w lutym 2011r. W tym czasie organizacje pozarządowe poświęciły wiele czasu, by współpracując z MSZ i innymi interesariuszami przygotować merytoryczny, mierzalny i przede wszystkim skuteczny dokument, według którego należałoby pracować przez najbliższe 4 lata. Prace nad nim stanęły w czerwcu 2011r. W 2012r. światło dzienne ujrzał okrojony dokument, na którego konsultacje społeczne MSZ przeznaczył TYLKO 5 dni roboczych.
Wydaje się, że Polska administracja nadal nie bierze pod uwagę ekspertyzy obywateli i nie chce być traktowana poważnie na arenie międzynarodowej jako donator.
Wśród najważniejszych uwag i postulatów organizacji pozarządowych znajdują się poniższe:
Program nie proponuje konkretnych zapisów dotyczących celów i spodziewanych rezultatów
proponowane priorytety tematyczne i szczegółowe priorytety tematyczne są nierealistyczne i niezgodne z proponowanymi przez organizacje pozarządowe od lat działające w konkretnych krajach
Program nie obejmuje konkretnych zapisów dotyczących ewaluacji działań i projektów
Program nie odnosi się do kontekstu międzynarodowego, w tym do międzynarodowych zobowiązań, które Polska podjęła, np. Deklaracji Milenijnej czy międzynarodowego programu skuteczności pomocy
obszary tematyczne Programu nie uwzględniają nadrzędnego celu współpracy międzynarodowej, jakim jest redukcja ubóstwa, szczególnie krajach najbiedniejszych – uwzględniono to w Ustawie o współpracy rozwojowej
Więcej informacji: www.zagranica.org.pl.