Filmy Festiwalu ŚWIAT NA TALERZU 2012
Zachęcamy do bliższego zapoznania się z propozycjami filmowymi tegorocznej edycji Festiwalu ŚWIAT NA TALERZU. W maju i czerwcu Festiwal odbył się w Szczecinie i Białymstoku, a w dniach 16-17 listopada zagości w Bielsku-Białej (kliknij, aby poznać szczegółowy program).
Filmy prezentowane na naszym Festiwalu mówią o najważniejszych wyzwaniach żywnościowych współczesnego świata oraz o współzależnościach między krajami globalnej Północy i globalnego Południa. Większość pokazywanych dokumentów to filmy nagradzane na festiwalach filmowych i telewizyjnych lub nominowane do międzynarodowych nagród. Ich największą zaletą jest to, że oddają głos mieszkańcom globalnego Południa i dają możliwość poznania ich perspektywy. Filmy skłaniają do zadania pytania o nasz wpływ na sytuację tych ludzi oraz do zastanowienia się, czy robimy wystarczająco dużo, aby pokonać głód i ubóstwo na świecie.
Poniżej szczegółowe informacje na temat tegorocznych filmów:
GŁÓD (Hunger)
reż. Karin Steinberger i Marcus Vetter, Niemcy 2010, 89 minut
Światowy poziom produkcji żywności nigdy nie był wyższy niż obecnie. Mimo to, blisko miliard ludzi na świecie wciąż cierpi głód. Nakręcony w Mauretanii, Kenii, Indiach, Brazylii i na Haiti dokument ukazuje z bliska zmagania jednostek, społeczności i organizacji z tym jednym z najpoważniejszych problemów społecznych, gospodarczych i politycznych naszych czasów. Film nominowany m.in. do nagrody Adolfa Grimme.
PLANETA NA SPRZEDAŻ (Planet for Sale)
reż. Alexis Marant, Francja 2010, 54 minuty
Jednym z mniej znanych opinii publicznej skutków światowego kryzysu żywnościowego i finansowego jest wyścig o kontrolę nad ziemiami uprawnymi na całym świecie. Szacuje się, że w ostatnich latach już kilkadziesiąt milionów hektarów gruntów rolnych zmieniło właścicieli. Nakręcony na trzech kontynentach film próbuje odpowiedzieć na pytanie, jakie konsekwencje zjawisko zawłaszczania ziemi może mieć dla drobnych rolników i krajów globalnego Południa. Dokument nominowany m.in. do nagrody Prix Europa.
ERA DOBREGO ŻYCIA (La era del buen vivir)
reż. Aline Dehasse, Jeroen Verhoeven i Loïc Dehasse, Belgia 2011, 52 minuty
Film opowiada o współczesnych Majach w Gwatemali. Po okresie kolonizacji oraz krwawej wojny domowej stają oni obecnie w obliczu problemów i zagrożeń związanych z globalizacją, konsumpcjonizmem, utrudnionym dostępem do ziemi, grabieżą zasobów naturalnych i zmianami klimatu. W odpowiedzi na te wyzwania i zagrożenia społeczności Majów próbują realizować własną koncepcję rozwoju, daleką od rozwiązań narzucanych im przez Zachód.
CIEMNA STRONA AGROPALIW (À Sombra de um Delírio Verde)
reż. An Baccaert, Cristiano Navarro i Nicolas Muñoz, Argentyna, Belgia, Brazylia 2011, 29 minut
Agropaliwa były przedstawiane jako rozwiązanie mające pomóc w zmaganiach ze zmianami klimatu. Tymczasem rozwój ich produkcji ma też swoje ciemne strony, o których rzadko się mówi. Film opowiada o dramatycznych konsekwencjach ekspansji upraw trzciny cukrowej do produkcji etanolu dla rdzennej ludności zachodniej Brazylii, Indian Guarani-Kaiowá, oraz o ich walce o należne im prawa i ziemię.
JEM, WIĘC JESTEM (Je mange donc je suis)
reż. Vincent Bruno, Belgia 2009, 26 minut
Prawie miliard osób na świecie cierpi głód. Wśród nich blisko 80% stanowią rolnicy. Paradoksalnie, ludzie, którzy powinni żywić świat, cierpią z powodu katastrofalnej sytuacji – są dotknięci bezrobociem, ubóstwem i niedożywieniem. Film jest próbą ukazania przyczyn oraz rozwiązań tego jednego z najistotniejszych problemów współczesnego świata.
PIEKIELNE POŁOWY (Une pêche d’enfer)
reż. Vincent Bruno, Belgia 2006, 23 minuty
Jakie skutki pociąga za sobą globalizacja połowów ryb? Dokument ukazuje na przykładzie Senegalu skalę eksploatacji zasobów morskich Afryki przez kraje bogate i konsekwencje tego zjawiska dla lokalnych społeczności. Film nagrodzony m.in. na festiwalach w Palm Springs i Limoges.
ARGENTYNA: SOJA GŁODU (Argentine, le soja de la faim)
reż. Marie-Monique Robin, Francja 2005, 23 minuty
Uprawa roślin modyfikowanych genetycznie (GMO) jest często przedstawiana jako najlepsza droga do zapewnienia światu bezpieczeństwa żywnościowego. Czy jednak uprawy GMO nie niosą ze sobą żadnych zagrożeń? Pokazywany po raz pierwszy w Polsce reportaż autorki słynnego „Świata według Monsanto” ujawnia społeczne i środowiskowe konsekwencje upraw genetycznie modyfikowanej soi w Argentynie.
CZYSTE ŻYCIE? (Pura Vida?)
reż. Jan Nimmo, Szkocja 2006, 29 minut
Kostaryka może wydawać się rajem na ziemi, ale czy jest nim w rzeczywistości? Film ujawnia tragiczne skutki, jakie dla pracowników, lokalnych społeczności i środowiska naturalnego ma stosowania agrochemikaliów na kostarykańskich plantacjach ananasów i bananów uprawianych na eksport. Dokument nagrodzony m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych CINESTRAT.
ŚWIŃSKI INTERES (Pig Bussines)
reż. Tracy Worcester, Wielka Brytania 2009, 10 minut
Krótkometrażowa wersja dokumentu, który śledzi wpływ międzynarodowych korporacji na polskie rolnictwo oraz ukazuje dramatyczne efekty przemysłowej hodowli zwierząt dla ludzi oraz środowiska.
Na Festiwalu w Szczecinie i Białymstoku pokazaliśmy ponadto filmy:
MALI: ROLNICY TRZYMAJĄ STRAŻ (Mali, les paysans veillent au grain)
reż. Jean-Louis Saporito i Agnès Faivre, Francja 2010, 52 minuty
Mali w Afryce Zachodniej. Od kilku lat głos przedstawicieli tutejszego świata wiejskiego, do którego należy 70% populacji, staje się coraz lepiej słyszalny. Prezentowany po raz pierwszy w Polsce film pozwala poznać bliżej malijskich rolników i różnorakie sposoby, jakimi starają się bronić zrównoważonego rolnictwa rodzinnego w swoim kraju. Czy model rolnictwa, który proponują, ma przyszłość?
W SERCU LOKALNOŚCI (Au coeur de la proximité)
reż. Nicole Petitpierre, Szwajcaria 2009, 39 minut
Czy jesteśmy skazani na produkty spożywcze wytwarzane przez wielkie koncerny i sprzedawane w supermarketach? Dokument prezentuje szwajcarski przykład alternatywnego modelu produkcji i konsumpcji żywności oparty na sprzedaży bezpośredniej oraz współpracy między lokalnym rolnikami i konsumentami.
Festiwal ŚWIAT NA TALERZU jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej oraz Fondation de France.