"Dobre zakupy"? Możesz robić od dziś!

Oddajemy do Waszego użytku „Dobre zakupy” (http://dobrezakupy.ekonsument.pl/) — przewodnik, który pomoże Wam wybrać produkty przyjaznych środowisku i odpowiedzialnych społecznie marek dostępnych w Polsce.
Od wielu lat zadajecie nam to samo pytanie: „Jak kupować odpowiedzialnie?”. Przewodnik „Dobre zakupy” stara się na nie odpowiedzieć.
Czym są „Dobre Zakupy”?
"Pomysł stworzenia przewodnika zawierającego bazę odpowiedzialnych społecznie i środowiskowo marek obecnych na polskim rynku zrodził się dość dawno i był odpowiedzią na potrzeby konsumentów, którzy ciągle zadają nam pytania o konkretne produkty, które możemy im polecić jako ekologiczne i etyczne. Jego realizacja zajęła jednak sporo czasu, bo chcieliśmy żeby przewodnik był najbardziej rzetelny i przejrzysty dla konsumentów, jak to możliwe.
Mamy nadzieję, że będzie przydatny konsumentom, a także że same marki docenią dzięki niemu potencjał odpowiedzialnej i transparentnej działalności" — mówi Maria Huma z Polskiej Zielonej Sieci.
Zapytaliśmy sami siebie „Jak dobre mogą być zakupy?” Cóż, optymalnie byłoby promować marki, które są w 100% odpowiedzialne. Niestety póki co takich firm jest bardzo mało. Uznaliśmy więc, że dobre zakupy, to takie zakupy, które przynoszą możliwie najmniej szkody dla środowiska i drugiego człowieka.
Przewodnik „Dobre zakupy” prezentuje firmy, które wytwarzają swoje produkty w ten właśnie sposób. Przedstawione firmy nie tylko deklarują, że są „przyjazne środowisku” czy „odpowiedzialne”, ale przede wszystkim wcielają te wartości w życie.
Najpierw sprawdziliśmy je pod kątem ośmiu kryteriów odpowiedzialności. Firmy musiały odpowiedzieć na pytania:
- Czy stosują surowce, które powstały w sposób przyjazny dla środowiska?
- Czy stosują materiały z recyklingu?
- Czy produkują w sposób przyjazny dla środowiska?
- Czy ich relacje handlowe przebiegają zgodnie z zasadami Sprawiedliwego Handlu?
- Czy zapewniają pracownikom godne warunki pracy?
- Czy wspierają rozwój ekonomii społecznej?
- Czy są przejrzyste i umożliwiają konsumentom prześledzenie całego łańcucha dostaw?
- Czy wspierają lokalną gospodarkę?
Potem w zależności od stopnia zaangażowania w danym obszarze wyniki firm oznaczyliśmy kolorami:
- kolor ZIELONY oznacza bardzo dobry wynik;
- kolor ŻÓŁTY oznacza wynik zadawalający, przeciętny;
- kolor CZERWONY oznacza wynik niedostateczny.
Przewodnik nie stawia sobie za cel namawiania nikogo do kupowania, bo przecież nadmierna konsumpcja to najbardziej nieodpowiedzialna konsumpcja z możliwych. Jego celem jest pokazanie polskim konsumentom, że na naszym rynku dostępne są już produkty wytworzone z zachowaniem wysokich standardów ekologicznych i/lub społecznych. Do Was należy ostateczny wybór marki i produktu, ale najpierw nie zapomnijcie zadać sobie pytania czy w ogóle musicie kupować nowe rzeczy, bo często dobre zakupy, to po prostu ich brak.
Przewodnik „Dobre zakupy” będziemy przez najbliższe miesiące rozwijać o kolejne grupy produktów dla których opracowujemy właśnie kryteria. Na tę chwilę zapraszamy do zapoznania się z ofertą producentów ubrań (http://dobrezakupy.ekonsument.pl/pl...) i zabawek (http://dobrezakupy.ekonsument.pl/pl...). Niebawem znajdziecie w „Dobrych zakupach” także producentów mebli i papieru, a w dalszej kolejności kosmetyków, środków czystości, żywności i elektroniki. Zapraszamy Was do częstego odwiedzania „Dobrych zakupów”, bo z miesiąca na miesiąc będziecie tu mogli znaleźć coraz więcej odpowiedzialnych marek, których produkty są lepsze dla ludzi i/lub środowiska.